Sint-Pietersstation Gent
Soberheid troef met glas
Een deel van het historische stationsgebouw van Gent Sint-Pieters uit 1913 kreeg de afgelopen jaren een restauratiebeurt. De perrons werden hierbij grondig aangepakt. De twaalf perrons bleven behouden, maar het goederenperron tussen de sporen verdween. Hierdoor konden de perrons drie meter breder worden gemaakt. Om het comfort van de reizigers te verbeteren werden roltrappen voorzien evenals liften en extra trappen.
Een deel van de nieuwe perronvloer bestaat uit glas, zodat het daglicht maximaal de onderliggende stationshal kan bereiken. Boven de perrons is er een gesloten overkapping. Tussen het dak boven de sporen en het dak boven de perrons is er een vrije ruimte van vijf meter voorzien dewelke met glas werd overbrugd. De overkapping blijft verder sober omdat het dak niet boven het oude geklasseerde stationsgebouw mag uitsteken.
Gefaseerde aanpak
De verbouwingswerken van het stationscomplex waren geen gemakkelijke klus, gezien slechts twee sporen tegelijkertijd uit dienst mochten worden genomen en het bus- en tramverkeer tijdens de werken vlot moest blijven verlopen. Er diende ook steeds rekening gehouden te worden met de veiligheid van de pendelaars.
Daarom werd het station in fases gebouwd. Het is pas nadat de funderingswerken uitgevoerd werden, de kabelgoot, de vloerplaten, de stalen kolommen en de perronschalen gebouwd werden, dat een gespecialiseerde aannemer de sporen legde. De aannemer werkte daarna het hele perron af in samenwerking met Starconstruct, die alle glaswerken voor zijn rekening nam.
Ontdek onze grootste showroom
Starconstruct mocht in opdracht van CIT Blaton de studie, levering en plaatsing van alle glaswerken uitvoeren. Hiertoe behoren onder andere de glazen vloeren, glazen perronverkappingen, glazen borstweringen, windschermen, liften, wachthuisjes, de lichtgevende glazen wanden in de fietsenstallingen en de grote glazen achtergevel van het station. Daarom beschouwen we het project Gent Sint-Pieters als één van onze grootste showrooms.